Često možemo čuti da je kreativnost dar koji imaju samo određeni, srećni pojedinci. Međutim, kreativnost je veština, koja se samim tim može vežbati kao i svaka druga.
Deca su ta koja često, nesputano i slobodno pokazuju tendenciju ka kreativnosti i mašti, ona su po svojoj prirodi kreativna. Ispituju svet oko sebe, eksperimentišu i često dolaze do zaključaka ili kombinacija koje su nekada neobične odraslima.
Šta to čini kreativnost ?
Kada govorimo o kreativnosti opisujemo sposobnost deteta da stvori nešto originalno, korisno i novo. Ono što kreativnost zahteva jeste sposobnost produkcije velikog broja ideja, takozvano divergentno mišljenje, ali i kombinaciju tih ideja kako bi se dobio najbolji rezultat, odnosno konvergentno razmišljanje.
Veći deo kreativnog razmišljanja podrazumeva kombinovanje predhodno nepovezanih ideja ili predmeta zarad stvaranja originalnog i jedinstvenog produkta. Ovaj proces naziva se sinteza, a mnogi stručnjaci ga smatraju suštinom kreativnosti.
Kreativni proces pored toga podrazumeva i maštu, originalnost, produktivnost, ali i rešenje problema primenom te mašte i znanja i na kraju sposobnost da se kao proizvod kreativnog mišljenja stvori nešto novo.
Kako podstičemo kreativnost?
Potrebno je da detetu obezbedimo puno vremena za igru i eksperimentisanje sa materijalima i idejama, treba im dopustiti istraživanja koja idu izvan okvira koje drugi smatraju važnima.
Detetove ideje ne treba ismejavati ali ni zahtevati kreativnost jer ona treba da se javi spontano.
Neke od igara kojima se podstiče kreativnost:
Najčešće zablude o kreativnosti
Mada je često udružena s umetničkim sadržajima ona nije ograničena na umetnost, naprotiv, kreativnost je način na koji pristupamo rešavanju problema, to je stil razmišljanja. Svet bez kreativnosti ili sa smanjenom kreativnošću bi bio manje interesantan i manje zadovoljavajući, bio bi više predvidiv, manje ubedljiv i dosadan. Razvoj bi se smanjio i produktivnost takođe jer, kreativnost donosi napredak u nauci i menja svet.
Zasto deca vole fantaziju?
Jedno od objašnjenja koje je bilo prihvaćeno i još uvek je aktuelno, a ustvari pogrešno, je uverenje da je mašta neka vrsta terapije, beg od, ne baš prijatne, realnosti. Za ovo, međutim, ne postoje naučni dokazi. Naprotiv – srećna, zdrava deca su sklonija maštanju od nesrećne i opterećene problemima. Zapravo deci je mašta neophodna, ne zato što im je život težak, pa traže utehu, niti zato što nisu u stanju da razluče šta je realnosti, nego upravo iz suprotnog razloga. Deci je potrebna mašta zbog njihove izuzetne posvećenosti traženju istine. Iz evolucione perspektive deca su dizajnirana da uče, a detinjstvo je specifičan period zaštićene nezrelosti. Ljudi imaju duži period nezrelosti, duže detinjstvo, od bilo koje druge vrste. To im daje vreme da u zaštićenim, sigurnim okolnostima, kroz igru i maštu, uče i savladaju stvari koje će im biti potrebne da bi preživeli kada odrastu. Deca konstruišu i proveravaju svakodnevnu fiziku i biologiju i, iznad svega, psihologiju. Ove svakodnevne teorije omogućavaju im da razumeju svet i druge ljude bolje. Dve decenije istraživanja su pokazale da su deca, ustvari, intuitivni, mali naučnici. Ta ideja nam se može, možda, u prvom trenutku, činiti besmislenom i da je strast prema fantaziji u suprotnosti sa naučnim načinom razmišljanja. Ali zapravo, teoretisanje i nauka u odnosu na fantaziju imaju mnogo toga zajedničkog. Teorija, u nauci ili svakodnevnom životu, nije samo opisivanje pojedinačnog načina dešavanja pojava u određenom trenutku. Postojeća teorija objašnjava i kakav je svet verovatno bio u prošlosti i kakav bi mogao da bude u budućnosti. Teorija nam može reći i da su neki od načina kako se dešavaju određene pojave verovatniji od drugih. Teorija ispostavlja “mape” mogućih svetova i govori nam koliko je verovatna svaka od mogućnosti. A za sve ovo neophodna je mašta.
Duh neistraženih mogućnosti i igara koji navodi decu da čitaju fantastične knjige ili da sami zamišljaju svoje vlastite svetove je sama suština onog što znači biti čovek.
Uticaj genetike
Genetika ima velikog uticaja na to da li će dete biti manje ili više kreativno. Ipak, kreativnost je poput mnogih talenata, ukoliko je ne razvijamo, neće biti od preteranog značaja samo zato što za nju imamo genetsku predispoziciju. Okruženje u kome dete odrasta je od izuzetne važnosti, a od podsticaja koji otuda dolazi zavisi u kom smeru će se dečija kreativnost razviti, kao i da li će se uopšte razviti. Ukoliko sredina podsticajno deluje na dete, ono će se osećati slobodnijim da ispolji svoju kreativnost i da je dodatno razvija. Ukoliko je dete konstantno izloženo modelima ponašanja i aktivnostima koje se odvijaju po jednom ustaljenom sistemu u kome dete poštuje pravila koja važe za sve i koja isključuju bilo kakvo odstupanje, njegova prirodna kreativnost će se polako gubiti..
Važno je da deci dozvolimo da eksperimentišu, da postavljaju pitanja, da iskažu mišljenje, da otkriju svoje ideje, da ih objasne. Pritom je veoma važno da ih ne prekorevamo, da ne ismevamo njihova objašnjenja i definicije koje su ponekad komične, ali često i genijalne. Važno je uvoditi igre koje podstiču kreativnost. Sa detetom se možete igrati asocijacija kada sređujete stan ili se možete igrati rečima i bojama dok krečite ili farbate ogradu, možete da pronalazite vezu između pojmova koje vidite dok putujete gradskim prevozom.
Dopustite detetu da samo bira muziku koju će slušati, da na svoj način tumači likove iz priča, da samo proceni šta je dobro, a šta loše. Budite sigurni da će znati. Za slučaj da ipak procenite da je potrebno da dete drugačije usmerite, učinite to bez prekora i navedite ga da sopstvenim razmišljanjem i zaključivanjem dođe do rešenja. Tako dete neće imati osećaj da ste mu nešto nametnuli, biće sigurno u sebe i imaće poverenja da sa Vama ponovo podeli svoje misli i kreativne ideje.
Knjige, priče i mi
Priče stimulišu mozak tako realno poput stvarnog života, pokazuju najnovije studije.
Istraživačima je odavno poznatao da „jezičke“ oblasti u mozgu učestvuju dok mozak interpretira pisanu reč. Međutim, ono što su naučnici saznali poslednjih godina je to da narativnost aktivira i mnoge druge delove mozga što nam pomaže da shvatimo zašto tokom čitanja osećamo i doživljavamo stvari tako živo.
Pošto postoje dokazi da mozak reaguje na opise mirisa, teksture i pokreta kao da su stvarni, on tretira interakcije između izmišljenih likova kao stvarne susrete, a njihovu razmenu emocija oseća tako živo kao da je stvarna.
Istraživači su ustanovili da u mozgu postoje veze u vidu mreža koje nam omogućavaju da razumemo priče i druge slične mreže pomoću kojih shvatamo misli drugih ljudi, njihova osećanja i međusobne interakcije, te da prilikom čitanja dolazi do preklapanja ovih mreža. Naučnici ovo zovu sposobnost mozga da konstruiše mapu namera drugih ljudi, a pripovedači nam nude jedinstvenu priliku da angažujemo ovu svoju sposobnost te da se identifikujemo sa različitim karakterima, da osetimo njihove žudnje i frustracije, pogađamo skrivene motive i pratimo njihove susrete sa prijateljima, neprijateljima, komšijama ili ljubavima. To je vežba koja podstiče socijalne veštine iz našeg stvarnog života. Ova studija ukazuje i to da osoba koja često čita romane i priče ima veću sposobnost da razume druge ljude, da saoseća s njima i vidi svet iz njihove perspektive. Isti rezultati pronađeni su i u studiji sa predškolskom decom – što više priča im je čitano, sve se više izoštravala njihova sposobnost razumevanja drugih i saosećanje.
Autori teksta: Sandra Jovanović i Ivana Paunović
OLI psihoterapeuti i edukatori